Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Įdarbinimo su pagalba paslauga – šansas įsidarbinti

Įdarbinimo su pagalba paslauga įgalina grįžti į darbo rinką.

Įdarbinimo su pagalba paslaugos tikslas – padėti norinčiam ir galinčiam dirbti asmeniui, turinčiam intelekto ar psichosocialinę negalią, įsitvirtinti atviroje darbo rinkoje. VšĮ Valakupių reabilitacijos centro Vilniaus skyriuje dirba 3 įdarbinimo su pagalba specialistai, Kauno skyriuje – 2 specialistai. Kiekvienas specialistas dirba su 5 klientais, tad šiuo metu paslaugą gauna 25 klientai.

Kalbamės su Valakupių reabilitacijos centre dirbančia specialiste, teikiančia pagalbos įsidarbinant paslaugą. Saugant klientų anonimiškumą, specialistės vardo neatskleisime.

Papasakokite apie įdarbinimo su pagalba paslaugą ir kaip pradėjote dirbti šį darbą.

Įdarbinimo su pagalba specialistai – įvairias profesijas turintys žmonės: socialiniai darbuotojai, psichologai. Svarbiausia, turėti norą padėti kitiems ir būti jautriems kito problemoms, padėti jiems ne tik ieškotis darbo, bet ir spręsti kai kurias asmenines problemas, įveikti baimes.

Konkrečiam žmogui padedate rasti tinkantį ir patinkantį darbą pagal jo gebėjimus ir rinkos galimybes? Kaip visa tai veikia praktiškai?

Pirmiausia išsiaiškiname, kokią darbinę patirtį žmogus turi, kokį darbą galėtų ir norėtų dirbti. Kartais po įgytos negalios, keičiasi galimo dirbti darbo specifika, kartais, dirbęs darbą su žmonėmis, asmuo nori iš esmės keisti darbo pobūdį.

Išsiaiškiname, kokiam darbui jo turimi gebėjimai, kompetencija labiausiai tiktų. Tuomet žiūrime, kokių laisvų darbo vietų galime rasti rinkoje. Kartais svarbu fizinė darbo vieta, tuomet ieškome laisvų darbo vietų aplink asmens gyvenamąją vietą. Tuomet siūlome klientui įvairius variantus ir kartu svarstome, ką jis geriausiai galėtų dirbti ir realizuoti save, gebėjimus, žinias, kompetencijas.

Visuomet įdomiausia – sėkmės istorijos…

Sėkmingos istorijos yra tos, kai nesitikime daug, bet skiriame savo jėgas pažinti žmogų. Tuomet sėkmingiau sekasi atrasti jam tinkamą ir jį motyvuojantį darbą. O kai įsidarbinus iš esmės keičiasi žmogaus gyvenimas, pagerėja jo sveikata, savijauta, pasitenkinimas gyvenimu, santykiai su artimaisiais tai didžiausias pasiekimas.

Klientui teikiate tolimesnę pagalbą įsitvirtinant darbo vietoje, nepaliekate jo vieno?

Palaikymas darbo vietoje ypač svarbus psichosocialinę negalią turintiems žmonėms. Jiems svarbu žinoti, kad kilus bet kokiems klausimams darbe, sulauks įdarbinimo su pagalba specialisto pagalbos, patarimų, palaikymo, užstojimo prieš darbdavį. Kartais kitiems atrodantys nereikšmingi klausimai negalią turintiems žmonėms gali apsunkinti gyvenimą, tačiau pasikonsultavus su specialistu, visi klausimai išsprendžiami ir žmogus gali ramiai toliau dirbti.

Su kokiais iššūkiais susiduria žmonės su negalia, jau pradėję dirbti?

Kartais kyla klausimų dėl darbo grafiko, darbo laiko, dėl vidinių darbo taisyklių, dėl darbuotojų teisių, dėl darbo užmokesčio ar nesusipratimų su darbdaviu, kolegomis. Būna situacijų, kai vis tik darbuotojas supranta, kad toks darbo pobūdis jam per sunkus, tuomet konsultuojame ir kartu priimame sprendimus dėl naujo darbo paieškos. Būna, kad pasižvalgius darbo rinkoje, klientas supranta, jog vis tik jo turimas darbas jam tinka geriausiai.

Kokie stereotipai, mitai apie žmones su negalia vis dar gajūs?

Vos užmezgę kontaktą su darbdaviu neskubame akcentuoti žmogaus negalios. Pirmiausia pristatome jo gebėjimus, žinias, kompetencijas, patirtį. Skatiname klientus savarankiškai priimti sprendimus ir dalyvauti darbo paieškos procese. Dauguma darbdavių išgirdę, kad asmuo turi psichosocialinę negalią, tolimesnį bendradarbiavimą nutraukia. Greičiausiai taip vyksta dėl turimų stereotipų ir nemokėjimo su tokia negalia tvarkytis.

Atvirai pakalbinus darbdavį paaiškėja, kad tiesiog jie tokios patirties neturi ir nežinotų, kaip elgtis, jei paūmėtų liga, nenori turėti papildomų problemų. Su asmenimis, turinčiais fizinę negalią, viskas aišku, jiems paprasčiau pritaikyti darbo vietą, o kaip pritaikyti darbo vietą psichosocialinę turintiems asmenims? Darbdaviams tokios informacijos stinga.

Ar stereotipai nyksta realiai pažinus žmogų su negalia?

Yra darbdavių, kurie nerūšiuoja žmonių pagal negalios pobūdį, bet tokių mažuma. Ir kai pasiseka įdarbinti asmenį su psichosocialine negalia, ir darbuotojas puikiai atlieka savo funkcijas, darbdavys tokiu darbuotoju džiaugiasi. Svarbu komunikuoti su darbdaviu, teikti jam visokeriopą pagalba, pagal poreikį konsultuoti, tuomet ir darbdavys jaučiasi saugiai, ir klientas.

TEKSTAS – Institucinės globos pertvarkos.

NUOTRAUKA – asociatyvi, Unsplash.com