Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

„Lobių dirbtuvės“: čia mokiniai tampa mokytojais

„Lobių dirbtuvėse“ laukiami visi: ir vaikai, ir suaugusieji.

Vilniaus rajone „Lobių dirbtuvės“ veikia jau aštuonerius metus. Čia profesionalūs darbuotojai kartu su žmonėmis, turinčiais intelekto sutrikimų, gamina įvairius medžio dirbinius. Įdomu tai, kad vis dažniau socialinių dirbtuvių lankytojai tampa puikiais mokytojais, kai veda edukacijas vaikams ar jų veikla besidomintiems suaugusiems.

„Edukacijos – labai svarbi „Lobių dirbtuvių“ veikla, nes tai yra proga susitikti visuomenei ir žmogui, turinčiam negalią. Ir čia žmogus su negalia tampa mokytoju. Neretai iš edukacijų dalyvių išgirstu, kad nesitikėjo, jog žmogus su intelekto sutrikimais gali būti toks šaunus. Tas stebėjimasis būna nuoširdus, – sako dirbtuvių socialinė darbuotoja Sigita. – Tokiais atvejais norisi pakviesti į svečius ir kartu padirbėti. Tikiu, kad tada visuomenei pavyks pamatyti mūsų dirbtuvių lankytojus tokius, kokie jie yra – gebantys ir dalyvaujantys“.

„Lobių dirbtuvėse“ atsiskleidžia kiekvieno dalyvio stipriosios puses. Tada tik reikia padėti jas išnaudoti ir ugdyti. Čia visi dalyviai skirtingi: skirtingas amžius, negalia, gebėjimai, talentai, tačiau visi jaučiasi bendruomenės ir komandos dalimis. Kartu švenčia šventes, vyksta į išvykas, stovyklas, dalyvauja mugėse, rengia edukacijas.

Apie tai, kokie gražūs pokyčiai čia vyksta, kalbamės su Sigita, „Lobių dirbtuvių“ socialine darbuotoja.

Sigita, papasakokite, kaip kilo mintis rengti edukacijas?
Kaip pasakojo dirbtuvių įkūrėja Vytautė, mintis apie edukacijas atėjo tuomet, kai pastebėjo žmonių su intelekto sutrikimais dovaną bendrauti ir priimti kitą žmogų. Iš tikrųjų žmogus su negalia yra daug atviresnis kitam ir jam labai smagu bendrauti, jis to laukia. Pastebėjus tą džiaugsmą ir kilo mintis, kad neužtenka tik to, kad dirbtuvės tik karts nuo karto sulaukia svečių. Reikia bendros veiklos, kad žmonės iš visuomenės pajaustų tą bendrystę ir emocijas, kurios yra „Lobių dirbtuvėse“, kad pamatytų, kad žmogus su intelekto sutrikimais turi talentų ir gebėjimų, kad abipusis bendravimo ir priėmimas naudingas visiems.

Kokį vaidmenį atlieka bičiuliai, kai į jas suguža lankytojai?
Kiekvienas dirbtuvių lankytojas – bičiulis – turi savo vaidmenį pasitinkant svečius. Vienas aprodo dirbtuves, kitas pasakoja, kokie darbai čia verda, dar kitas užpliko arbatos ir pasirūpina svečių patogumais. Edukacijose dalyvauja tie mūsų dirbtuvių lankytojai, kuriems patinka bendrauti ir būti grupėje su kitais. Čia jie tampa ir mokytojais, ir dalyviais vienu metu.
Visame procese man svarbu yra tai, kad žmogus su negalia dalyvauja, o ne lieka stebėtoju. Neretai jis tampa ir iniciatoriumi: pasiūlo veiklos, kalbina atvykusius, primena, kokios yra taisyklės, ką po ko turėtume daryti.

Kokios pirmosios lankytojų emocijos? Kuo jie labiausiai stebisi?
Pirmi susitikimai būna įvairūs. Dažnai būna nustebimo, kad užsiėmime bus ir žmonių su negalia ar sutrikimo, netikėjimo, kad ką čia jie galės veikti. Bet kai pamato, kaip mūsų Gintaras ar Deividas padeda prie staklių, tada prie nuostabos atsiranda ir suvokimas, kad viskas yra daug paprasčiau.
Vis dar yra žmonių, kurie ateina su baime, bet labai džiaugiuosi, kad išeina su šypsena ir pasakymu, kad dabar suprantu kokius lobius kuriate, ir tai tikrai nėra pasakymas tik apie mūsų gaminius, tai yra mintis apie mūsų gebėjimą dovanoti santykį, ryšį, tokį tikrą ir gyvą, kad supranti, kiek mes prarandame išstumdami žmones su negalia iš mums įprastų veiklų ir kasdienybės.

Kaip jaučiasi bičiuliai, tapę mokytojais?
Manau, jie tuo didžiuojasi. Labai džiaugiasi, nes pas juos atėjo svečių arba mes nuvažiavome pas kitus ir dalinamės bendra veikla. Jiems tai labai svarbu.
Ne visos išvykos į miestą malonios. Kartais aplinkiniai, išgirdę mus tokius truputį garsesnius, kreivai žiūri, lieka nepatenkinti. O tu matai, kaip tas žmogus su negalia netveria džiaugsmu, yra patenkinti viskuo, ką turi. Tai mes iš jų galime labai daug išmokti. Tokiais atvejais tas gebėjimas kažką nušlifuoti, nudažyti, išpjauti, lieka tarsi antrame plane, – bendražmogiški dalykai tampa svarbesni.

Ar po edukacijos pasikalbate su bičiuliais apie tai, kaip jie jaučiasi edukacijų metu?
Po edukacijų girdime dalijimąsi įspūdžiais: kas ką padarė, kaip kam pavyko vienas ar kitas dalykas. Dažnai atsiranda frazė „mano naujas draugas“. Paprastai jie būna patenkinti ir laimingi, klausia, kada vėl atvažiuos tie žmonės, arba kada mes pas juos važiuosime.

Kokie „Lobių dirbtuvių“ ateities planai, kalbant apie edukacijas?
Norėtųsi plėsti šią veiklą, atrasti naujų dalykų, kurių galime mokytis kartu. Norisi, kad jos būtų nuolatinės. Vasarą turėsime stovyklų su organizacijomis, su kuriomis bendradarbiaujame. Ieškome veiklų, kurios būtų įdomios ne tik vaikams, bet ir suaugusiems, šeimoms. Vis dažniau dėl edukacijų kreipiasi vaikų darželiai ir mokyklos, norėtųsi, kad ši tendencija išliktų. Manau, svarbu, kad vaikai turėtų galimybę mokytis iš žmonių su negalia, kad juos priimtų ir suprastų, kad tai lygiai tokie patys žmonės su savo norais ir svajonėmis, dovanomis, gebėjimais ir trūkumais.

Edukacijos „Lobių dirbtuvėse:
• Edukacinė programa skirta įvairaus amžiaus žmonėms. Edukacijos metu gaminame ūžes trimis skirtingais būdais. Susipažįstame su skirtingais medžiais, jų mediena, mokomės ją atskirti iš rievių, spalvos, kvapo, kietumo.

• Susipažįstame su staliaus ir dailidės darbu. Apsilankome medžio dirbtuvėse, išmokstame dirbti su įvairiais medžio apdirbimo įrankiais, staklėmis. Darbuojamės bendrystėje su intelekto negalią turinčiais žmonėmis.

• Žiemos pabaigoje arba ankstyvą pavasarį siūlome edukaciją „Inkilai“. Kviečiame kartu pasigaminti inkilą savo sodui, sodybai, namo sklypui.• Advento laikotarpiu siūlome edukaciją „Kalėdinių dekoracijos“. Jos metu iš medžio detalių gaminame įvairias dekoracijas namams puošti.

• Vasaros metu siūlome edukaciją „Vabalų viešbutis“. Jos metu einame į pamiškes rinkti viešbučio kambariams baldų ir kitų puošybos elementų, grįžę kartu konstruojame viešbutį, jo kambarius užpildome atsineštomis gėrybėmis.

• Taip pat galima kreiptis ir turint savo idėją, ką norėtųsi išmokti pasigaminti. Jeigu tik galėsime tai įgyvendinti – pakviesime apsilankyti „Lobių dirbtuvėse“.

• Giminingas organizacijas kviečiame į svečius susipažinti su mūsų veikla ir dalintis patirtimi.

• Darbo kolektyvams siūlome komandines veiklas kartu su negalią turinčiais žmonėmis.

NUOTRAUKA. „Lobių dirbtuvėse“ laukiami visi: ir vaikai, ir suaugusieji („Betzatos“ archyvo nuotr.)

TEKSTAS: Institucinės globos pertvarkos.