Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Šioje nuotraukoje matomas stalo žaidimas, padėtas ant šviesaus medinio stalo. Žaidimo lenta mėlynos spalvos, jos centre užrašyta: „ŽAIDIMAS – Mano teisės, mano balsas“. Ant lentos vingiuoja spalvotas kelias iš mažų langelių, vedantis nuo žodžio „Startas“ iki „Pabaiga“. Ant kelio stovi dvi žaidimo figūrėlės – viena raudona, kita geltona – ir raudonas kauliukas. Kairėje pusėje ant stalo išdėliotos trys kortų kaladės, kiekviena skirtingos spalvos ir temos: Oranžinė su piktograma žmogaus, rodančio į skirtingas puses – pažymėta „Situacija“. Žalsva su piktograma kumščio – pažymėta „Pagalba“. Tamsiai raudona su piktograma rankos, laikančios svarstykles – pažymėta „Teisės“. Nuotraukoje matyti žmogaus rankos. Viena iš jų laiko permatomą kortelę su tekstu, tarsi skaito užduotį ar klausimą iš žaidimo. Kita ranka ilsisi ant stalo. Žmogus, laikantis kortelę, vilki šviesiai mėlyną megztinį ir ant riešo turi šviesių karoliukų apyrankę. Fone ant stalo stovi balta žaidimo dėžė su užrašu ir sulankstytas lapas su instrukcijomis.

Naujas būdas kalbėti apie teises ir pasirinkimus – D. Jurgaitytės sukurtas žaidimas „Mano teisės – mano balsas“

Pagalbos priimant sprendimus (PPS) specialistų veikla yra atsakinga ir sudėtinga. Ji apima ne tik tiesioginę pagalbą asmeniui apsisprendžiant, bet ir nuolatinį būdų ieškojimą, kaip sudėtingą informaciją perteikti suprantamai, artimai ir įtraukiai. Būtent poreikis užmegzti atvirą ir veiksmingą dialogą paskatino PPS specialistę Dainorą Jurgaitytę imtis inovatyvių sprendimų.

Šioje nuotraukoje matoma žmonių grupė, sėdinti aplink apvalų medinį stalą ir kartu žaidžianti stalo žaidimą.
Prie stalo aštuoni žmonės – vyrai ir moterys – o viena moteris stovi, šiek tiek pasilenkusi į priekį, ir rodo ranka į žaidimo lentą. Ji, panašu, aiškina žaidimo eigą arba padeda dalyviams atlikti ėjimą.
Ant stalo padėta mėlyna žaidimo lenta su spalvotais langeliais – matosi žodis „Žaidimas“ – bei kelios kortelių kaladės: oranžinės, žalios ir raudonos spalvos. Keli dalyviai pasilenkę į priekį ir įdėmiai stebi lentą, kai kurie – šypsosi, o kiti atrodo susikaupę.

Jos iniciatyva gimė edukacinis ir kartu praktinis įrankis – žaidimas „Mano teisės – mano balsas“, skirtas asmenims su intelekto ir (ar) psichosocialine negalia. Šis įrankis orientuotas į esminių temų aptarimą: teisių, asmeninių pasirinkimų, PPS paslaugos pritaikymo bei teisinio veiksnumo.

Ryšys ir įveikti komunikacijos iššūkiai

Specialistė Dainora Jurgaitytė pabrėžia, kad sėkmingas darbas šioje srityje priklauso nuo dviejų esminių dedamųjų: ryšio užmezgimo su žmogumi ir aiškios informacijos apie jo galimybes ir teises suteikimo. Tačiau šioje srityje susiduriama su aiškiai apibrėžtais iššūkiais.

Pirmiausia, informacijos neįsisavinimas. Dažnai kalbant apie teises ar sprendimus, asmenys nesupranta pateikiamos informacijos – jie „tiesiog ją išklauso“. Specialistės tikslas – kad žmogus iš tiesų suprastų savo galimybes. Antra, asmenys būna pernelyg susikaustę kalbėti apie šias temas atvirame pokalbyje.

Būtent šios problemos tapo pagrindine paskata ieškoti naujo, lengvai suprantamo ir žaismingo būdo informacijai pateikti.

Universalus dialogą atveriantis mechanizmas ir dvejopa nauda

Žaidimas „Mano teisės – mano balsas“ yra edukacinis ir kartu praktinis įrankis, kurio forma leidžia apie sudėtingus dalykus kalbėti paprastai, be įtampos ir spaudimo, o tai užtikrina, kad kiekvieno žmogaus balsas būtų išgirstas.

Šioje nuotraukoje matomi du žmonės, sėdintys prie šviesaus medinio stalo ir žaidžiantys stalo žaidimą „Žaidimas: Mano teisės – mano balsas“.
Ant stalo padėta mėlyna žaidimo lenta, ant kurios vingiuoja spalvotas kelias iš mažų oranžinių, gelsvų ir melsvų langelių. Viename kampe aiškiai matosi užrašas „Startas“, o šalia lentos – raudonas kauliukas ir dvi žaidimo figūrėlės.
Kairėje pusėje padėtos trys kortų kaladės, kiekviena pažymėta skirtinga spalva ir žodžiu:
oranžinė – „Situacija“, žalsva – „Pagalba“, tamsiai raudona – „Teisės“.
Vienas žmogus, dėvintis šviesiai mėlyną megztinį, laiko rankoje kortelę ir, atrodo, skaito ją ar ruošiasi garsiai perskaityti. Kitas žmogus, sėdintis priešais ir dėvintis baltus marškinėlius, taip pat laiko kortelę su tekstu, nukreiptą į save, ir įdėmiai ją skaito.
Ant stalo dar matyti balta žaidimo dėžė ir sulankstytas mėlynas lapas su užrašu „Instrukcija“.

Žaidimo pritaikomumas yra platus: jis puikiai tinka tiek pristatant PPS paslaugą, tiek pradedant darbą su nauju paslaugų gavėju. Jį galima žaisti dviese arba grupėje. Vienas didžiausių šio įrankio privalumų yra jo gebėjimas atverti pokalbį: žaidimo fone asmenys jaučiasi drąsiau kalbėdami apie savo patirtis, lengviau atsiveria ir natūraliai įsitraukia į diskusiją apie savo sprendimus ir teises. Šis mechanizmas veikia kaip tiltas, padedantis užmegzti ryšį, paskatinti diskusiją ir, svarbiausia, suteikti žmogui pasitikėjimo savimi.

Nors tai yra edukacinis žaidimas, „Mano teisės – mano balsas“ tarnauja ir kaip veiksminga darbo priemonė specialistams. Žaidimo metu gaunama informacija leidžia PPS specialistams geriau suprasti žmogaus požiūrį, patirtį bei konkrečius poreikius ir taip optimizuoti pagalbos priimant sprendimus procesą.

Specialistės D. Jurgaitytės kūrybiškumas atspindi esminį posūkį PPS paslaugų teikime: jis demonstruoja, kad kūrybiškumas atveria dialogą ten, kur tradicinės komunikacijos priemonės gali būti nepakankamos. Žaidimas „Mano teisės – mano balsas“ tampa svariu įrodymu, kaip iniciatyvus, į žmogaus poreikius orientuotas darbas lemia sėkmingą informacijos perdavimą, kokybišką specialisto darbą ir asmens įgalinimą priimti sprendimus, taip realizuojant PPS paslaugos esmę.